11 praktische tips voor aangenaam thuiswerken

Jurr van Reijsen

Jurr van Reijsen

Jurr is de Chief Information Security & Privacy Officer (CISO/CPO) en tevens Preventiemedewerker bij Avisi

Published: 30 March, 2020

Het zijn bijzondere tijden. Waar we als kenniswerkers gewend zijn op kantoor of bij de klant in nabijheid van anderen met elkaar samen te werken, zien onze werkdagen er momenteel heel anders uit: we werken allemaal vanuit huis. Dat brengt velerlei uitdagingen met zich mee, zowel fysiek als mentaal. Het biedt ook hele mooie kansen. In deze blog geef ik je mijn visie en praktische tips, om zo goed mogelijk met de situatie om te kunnen gaan.

thuiswerk-socialAls preventiemedewerker bij Avisi ben ik er voor verantwoordelijk om te adviseren over en ondersteunen bij een gezond en veilig werkklimaat. Normaal gesproken ligt de focus voor het overgrote deel op de kantooromgeving. Nu echter ligt de focus volledig op thuiswerken. Bij Avisi vinden we plaatsonafhankelijk kunnen werken enorm belangrijk, dus besteedden we hier al aandacht aan; nu alleen een stuk intensiever. Uitdagingen zijn er immers genoeg. Voor de één betekent het thuiswerken dat hij of zij lange dagen alleen doormaakt. Voor de ander betekent het: moeten werken terwijl er één of meer drukke kinderen in onvoorspelbaar ritme door het werk heen dansen. In beide gevallen doet dit mentaal een beroep op je. Daarnaast is er ook een fysieke uitdaging. Zo hebben mensen thuis vaak niet dezelfde materialen als op kantoor. Denk aan een goed bureau en een extern beeldscherm om aan te werken. En hoe zit het eigenlijk met zaken als lichtinval, luchtkwaliteit en temperatuur? Misschien niet de eerste zaken waar je aan denkt, maar wel van groot belang voor een goede werkplek.

Thuiswerken op een gezonde werkplek

Gelukkig is er soms met weinig veel mogelijk. Volg deze praktische tips op om het thuiswerken fysiek zo prettig mogelijk te maken:

  • Het allerbelangrijkste: afwisseling. Werk nooit langer dan twee uur achter elkaar achter je beeldscherm. Kom daarna in beweging en doe minimaal 15 minuten iets anders. Dat kan van alles zijn: haal even koffie of thee, of loop een rondje door het huis of de tuin. Sommige activiteiten kun je prima van je werkplek vandaan doen, zoals bellen of iets lezen vanaf papier.
  • Zorg als het even kan voor een bureau en stoel waarvan ten minste één van beiden in hoogte verstelbaar is. Zo kun je er voor zorgen dat:
    • Je met je benen een hoek van 90 graden kunt maken
    • Je schouders niet gaan hangen maar ook weer niet omhoog worden geduwd door je bureaublad
  • Een externe monitor en een losse muis en toetsenbord maken een hoop verschil. Wees hier creatief. Met simpele kabels kun je je laptop aansluiten op de monitor die je thuis misschien al hebt staan.
  • Houd je bureau zo leeg mogelijk: een opgeruimd bureau resulteert in een betere concentratie. Bovendien kun je zo minder omstoten.
  • Zorg voor voldoende daglicht, maar ga directe lichtinval op je beeldscherm tegen, bijvoorbeeld met een rolgordijn. Idealiter staat je beeldscherm op enige afstand haaks op een raam.
  • Voldoende luchtcirculatie houdt je fris en alert. Zet een raam op een kier of zet de schuifjes van luchtroosters open.
  • Een goede temperatuur doet ook veel om prettig te kunnen werken. De ideale werktemperatuur is ongeveer tussen 22 en 25 graden, afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.

Structuur, regelmaat en contact

En dan het mentale deel. Lange tijd alleen en binnen doorbrengen zonder je collega's te zien, is voor sommigen prima vol te houden, voor anderen een zware opgave. We leven gelukkig in een tijd waarin we over veel mogelijkheden beschikken om toch met elkaar in verbinding te blijven. Met een normale internetverbinding is spraak- en videobellen met één of meer collega's heel goed te doen (ken je de conference call bingo kaart al?). Om ook hier het beste uit te halen en om bovendien mentaal het beste uit het thuiswerken te halen, kun je deze tips opvolgen:

  • Plan in om dagelijks op een vaste tijd met je directe collega's of team samen te komen in een spraak- of videomoment. Zo kun je elkaar blijven horen (en zien). Dit op een vast moment op de dag doen, geeft je naast structuur ook het vaste vooruitzicht op een moment van verbinding met anderen.
  • Wees creatief in de verdere mogelijkheden die online samenwerken biedt. Zo kun je afspreken om samen virtueel te lunchen of bijvoorbeeld om een deel van de dag de microfoon en webcam aan te zetten met je teamgenoten. Zo ervaar je tijdens het werken een gevoel van nabijheid. Bij Avisi vieren we elke vrijdagmiddag onze successen en dat doen we ook nu nog steeds, door online een biertje met elkaar te drinken!
  • Maak gebruik van het feit dat je nu geen reistijd hebt. Gebruik die tijd bijvoorbeeld om voor en na het werken een korte wandeling te maken (met voldoende afstand natuurlijk). Zo begin je fris aan je werkdag en maak je aan het einde daarvan je hoofd weer leeg. Bovendien kom je zo voldoende in beweging en dat is juist nu extra belangrijk.
  • Lunch vooral niet achter je werkplek. Dit is een valkuil voor velen, op kantoor maar ook thuis. Je wint misschien wat tijd door achter je laptop te lunchen, maar je verliest aan productiviteit. Door een half uurtje van context te switchen, ben je daarna scherper en krijg je meer gedaan.

Hopelijk helpen deze tips ook jou om in deze bijzondere en uitdagende tijd het beste te maken van de omstandigheden waar we in verkeren. Ik wens je een goede gezondheid toe, zowel in lichaam als geest.

Over de auteur

Jurr van Reijsen is de Chief Information Security & Privacy Officer (CISO/CPO) bij Avisi. Vanuit die rol verzorgt hij de dagelijkse aansturing van Team Security & Privacy, waarmee hij alle teams bij Avisi ondersteunt bij informatiebeveiliging en de bescherming van persoonsgegevens. Daarnaast is Jurr de Preventiemedewerker bij Avisi, verantwoordelijk voor het bewaken van een gezond en veilig werkklimaat. Vanuit die laatste rol schreef Jurr bovenstaande blog.

Related blogs

Did you enjoy reading?

Share this blog with your audience!