Kernwaarden? Kernwaarden!

Sijmen Huizenga

Sijmen Huizenga

Published: 29 April, 2019

Pling! Jullie zijn uitgenodigd voor de eerste Avisi Onboardingtraining van Exellior! We kijken elkaar vragend aan: "Wat is dít nu weer?" 

social-kernwaarden

Twee weken later wandelen wij, de 9 Avisi-rookies*, het chique Hotel Haarhuis binnen. De dag wordt geopend door trainer Maarten: "Vandaag staat in het teken van de kernwaarden van Avisi en het daarbij behorende gedrag.” We hebben vooraf allemaal over dit onderwerp nagedacht, maar eigenlijk heeft dit alleen voor meer vragen gezorgd. Maar eerst... even voorstellen!

Waarom?!

In het voorstelrondje vertellen we over onze leerdoelen. Iedereen heeft er een eigen draai aan gegeven en de doelen variëren van 'inspiratie opdoen' tot 'het leren over de toepasbaarheid van kernwaarden’. Het presenteren is voor sommigen best spannend maar uiteindelijk vindt iedereen het fijn om op een persoonlijke manier kennis te maken met de Avisionairs van andere teams. Hierna gaat trainer Maarten verder in op de vijf kernwaarden van Avisi **. Je zou denken dat deze toelichting onze vraagtekens beantwoordt, maar het tegendeel blijkt waar... tientallen kritische vragen zorgen voor een leuke discussie rondom de vraag "Waarom zijn dit de kernwaarden en waarom zijn ze zo beschreven?"

Rollenspel

Vóór we een duidelijk antwoord krijgen, is trainer Maarten druk in de weer met het tegenover elkaar zetten van stoelen. We gaan in rollenspellen een gesprek tussen een team lead en een medewerker naspelen. Meteen zie je wie dit vaker heeft gedaan: Thijs zet vanaf het eerste woord een scherpe team lead neer tegenover Bram die zich goed staande houdt. Uiteindelijk komen we allemaal aan de beurt en leren we over soorten vragen, positieve verwoording en non-verbale communicatie. Deze nuttige en praktische tips kunnen we gelijk in de praktijk toepassen. De rest van de dag hoor je Sijmen zich dan ook verwonderen over het fenomeen open en gesloten vragen.

De kernwaarden in de praktijk

De middag staat in het teken van onze presentaties. Allemaal hebben we drie minuten voorbereid over het positieve effect van de kernwaarden met daarbij voorbeelden uit de praktijk. De verschillende verhalen lopen uiteen en laten zien hoe we deze opdracht allemaal anders hebben aangepakt. Sijmen trapt af met een prachtig verhaal over zijn pad bij Avisi dat begon als stagiair bij Team Sonsbeek. Lotje laat ons watertandend terugdenken aan de heerlijke lunch met haar hamburger-analogie en Bram inspireert door te vertellen over hoe veel je kan leren door bij andere teams te gaan kijken. Hierop volgt Mark die heel toepasselijk team Marketing gebruikt als voorbeeld van uitdragers van de kernwaarden. Samantha bewijst dat ze ondanks de zenuwen toch een goede presentatie kan neerzetten over haar ervaring als nieuweling bij Avisi. Albert koppelt de impact van de kernwaarden aan een technische tool zoals de Techradar en Stijn geeft een mooi voorbeeld over hoe je zelfs bij vertrekkende medewerkers de kernwaarden van Avisi terugziet. Niek sluit af met een rustgevende presentatie over het positieve effect van Team Labs op innovatie. 

Wat hebben we geleerd?

Aan het begin van de dag hadden we allemaal een ander beeld over de invulling van deze training. Soms voelde het alsof we andere dingen hebben gedaan dan aangekondigd, maar toch zijn we continu onbewust bezig geweest met de kernwaarden van Avisi. Wanneer ons wordt gevraagd om op te schrijven wat de kernwaarden in de praktijk betekenen, gebeurt er iets moois. Samen schrijven we vijf grote vellen vol met Avisi-gedrag, soms met maar weinig overeenkomst met de originele uitleg. Het blijkt dat de kernwaarden voor eigen interpretatie vatbaar zijn. En dat is prima. Iedereen kan de komende tijd op zijn of haar eigen manier aan de slag met dit ‘Avisi-gedrag’. Eind mei zullen we weer samen komen om terug te kijken op deze periode. Achteraf vertelt Niek dat hij genoeg heeft geleerd om meer dan 50 dagen aan de slag te gaan. We knikken instemmend. Het was een geslaagde dag!

* Bram, Niek, Stijn, Lotje, Thijs, Albert, Mark, Sijmen, Samantha 
** Passie, Resultaat, Vertrouwen, Innovatie, Kwaliteit

Did you enjoy reading?

Share this blog with your audience!