De risico’s van slechte softwarekwaliteit voor de bedrijfscontinuïteit
Door Barri Jansen / feb 2021 / 1 Min
Klant
Retailgroep binnen Nederland en België
Sector
Retail
Oplossingen
Software Requirements Sprint
Onze klant is een bekende retailgroep met winkels in Nederland en België binnen het hogere- en middensegment. Deze klant verzamelt data om voortdurend goede service te kunnen bieden. Ook moeten klantafspraken en de voorraad bijgehouden worden. Hier wordt ERP-software voor gebruikt. Het doel van de klant is om te groeien. De klant loopt echter tegen softwarebeperkingen aan, waardoor het lastig is om de groeidoelstellingen te behalen. Het behalen van deze groeidoelstellingen kan alleen als de ERP-software voldoet aan de gewenste functionaliteiten. Maar aan welke functionaliteiten moet de software voldoen?
De klant groeit, maar de huidige ERP-software weerhoudt de klant ervan om haar groeidoelstellingen te behalen. Diverse basisdata - zoals prijshistories - konden niet worden ingezien en voorraadverschillen waren aan de orde van de dag. Ook kon er korting worden gegeven zónder controle, waardoor er geen grip was op kosten en marges. Dit leidt tot inefficiëntie, een slechte service en verlies van omzet.
Om deze uitdagingen het hoofd te bieden - en eventueel in het buitenland te kunnen opereren - is goed functionerende software nodig. Door middel van een Software Requirements Sprint heeft Avisi de klant geholpen om de benodigde functionaliteiten in kaart te brengen. Hierdoor is de klant beter in staat om het juiste ERP-pakket te kiezen.
Om de functionaliteiten in kaart te brengen, hebben we samen met de klant gekeken naar de belangen van de verschillende stakeholders. Hoe ziet de klantreis eruit en welke taken en functies voeren de stakeholders uit? Middels een User Story Map hebben we dit inzichtelijk gemaakt. Ook hebben we in kaart gebracht welke User Stories prioriteit hebben. ''Het was een fijne meeting. We werden erg goed begeleid en de juiste vragen werden gesteld. Het is duidelijk dat jullie hier goed bij konden helpen.'' - Klant.
Met de verkregen informatie is er een uitgebreid rapport geschreven. Hierin staat het advies voor de klant én de bijhorende argumentering. Eén van de adviezen was om voor een standaard ERP-oplossing te kiezen, aangevuld met maatwerk, waarmee de verkoop van producten mogelijk gemaakt kan worden. Een ander advies was om opzoek te gaan naar specifieke product-software die wel voldoet aan de wensen van de klant. Het rapport helpt de klant bij het communiceren van de benodigde functionaliteiten aan de ERP-leveranciers. Het kan gezien worden als dé bouwsteen voor de te ontwikkelen software.
Een Software Requirements Sprint bestaat uit een sessie met één of meerdere product- of domeinspecialisten vanuit jouw organisatie, een Software Engineer en een Requirements Engineer. Eén van onze Requirements Engineers leidt de Sprint. Dankzij onze jarenlange ervaring weet deze Requirements Engineer alle aanwezigen te triggeren om op systematische wijze het product op te delen in zogenaamde 'user stories'.
Een user story beschrijft een handeling die een gebruiker moet kunnen verrichten wanneer hij met de maatwerksoftware werkt. Door al deze user stories op te schrijven en te prioriteren, komen we samen met jou tot een goed te begrijpen functionele omschrijving van het product.
Het eindresultaat van de Software Requirements Sprint is een user story map, bestaande uit:
"De Software Requirements Sprint heeft onze verwachtingen overtroffen. Wij waren zoekend naar hoe de software eruit moet komen te zien en jullie hebben het vorm gegeven. Wat fijn!"
Klant
Retailgroep binnen Nederland en België
Voldoet jouw software aan de verwachtingen?
Stefan Jansen
Commercial Lead
Dan denken we dat dit ook wat voor jou is.