Kennis Blog Cost Control in observability

Cost Control in observability


Hoe je grip krijgt op groeiende uitgaven

De inzet van observability groeit explosief. Marktanalyses laten een jaar-op-jaar groei zien van 10–16 % en die groei zet zich ten minste tot 2030 door. Omdat steeds meer organisaties werken met microservices, hybride cloud en altijd-aan platformen, groeit de noodzaak voor observability. Met deze groei komt ook een nieuwe uitdaging: de kosten. Veel organisaties geven inmiddels meer dan een miljoen euro per jaar uit aan observability-tools. En de uitgaven blijven stijgen. Hoe krijg je als IT-leider grip op deze kosten zonder in te leveren op prestaties?

 

1. Prioriteer binnen je observability-strategie

In de praktijk wordt observability nog vaak te breed uitgerold. Of het nu een kritieke klantapplicatie betreft of een intern testplatform; alles wordt gelogd, gemeten en opgeslagen. De eerste stap richting kostenbeheersing is het maken van bewuste keuzes:

- Welke applicaties zijn business-kritisch?

- Waar ligt de grootste impact bij uitval?

- Wat mag tijdelijk buiten zicht vallen?


Door onderscheid te maken tussen top-tier, mid-tier en low-tier workloads, focus je observability op waar het écht telt.

Avisi helpt organisaties bij het maken van deze afwegingen met een aanpak die inzicht, kostenbeheersing en performance in balans brengt.

 

2. verminder tool-sprawl

Veel organisaties hebben meerdere observability-oplossingen naast elkaar draaien. Dit verhoogt de complexiteit én de kosten. Het is dan ook goed om objectief strategische keuzes te kunnen maken rondom het behouden, verbeteren of uitfaseren van een systeem. Het TIME-model kan hierbij helpen. Het kent de volgende vier categorieën:

 

1. Tolerate: Tools met een lage waarde en weinig risico. Deze kun je behouden met minimaal onderhoud en beperkt inzicht.
2. Invest: Strategische belangrijke tools. Deze kun je moderniseren en actief in investeren.
3. Migrate: Waardevolle maar verouderde tools. Deze kun je technische vernieuwen of verplaatsen naar een toekomstbestendige omgeving.

4. Eliminate: Overbodige of kostbare tools. Deze kun je planmatig afbouwen en uitfaseren om middelen vrij te maken.

 

3. Doe een verbruiksanalyse

Veel data is overbodig of nooit geanalyseerd. Hoe langer je data bewaart, hoe meer opslagruimte je verbruikt en dat vertaalt zich in hogere kosten. Begin daarom met een verbruiksanalyse of -audit:

- Welke data verzamel je?

- Hoeveel laat je verwerken en wat kost dat?

- Wordt deze data daadwerkelijk gebruikt?

- Wat kan worden verwijderd of samengevoegd?

Slimme filtering (voorkom onnodige ingestie) en retentiebeheer (beperk bewaartermijn) helpen om onnodige opslag en verwerking te voorkomen. Zo breng je niet alleen de kosten omlaag, maar verhoog je ook de signaal-ruisverhouding in je dashboards en alerts.

 

4. Gebruik de ingebouwde controls van je platform

De meeste observabilityplatforms bieden standaardmogelijkheden om kosten te controleren. Zo kun je bijvoorbeeld in Dynatrace meer grip krijgen op kosten via Usage Analysis, ingest-regels, cost dashboards, retentiebeheer en slimme filtering. 

 

Zelf in control komen van de kosten

Wil jij meer weten over hoe je grip kunt krijgen op de inzet van observability binnen jouw organisatie? Plan een vrijblijvende sessie met een van onze observability-experts. Samen brengen we in kaart waar je kunt besparen, zonder dat je controle verliest.